25 February, 2015

Erti Sebuah Kejayaan

Aku bukanlah orang senang
boleh dapat apa yang diidam
petik jari terus mendatang
dengan usaha takkan padam

Aku sedar aku susah
awal bangun untuk sekolah
duit poket ditanya usah
tapi semangat tidak mengalah

hidup susah menginsafkan aku
cita-cita kukejar untuk merubah
bukan diam duduk terpaku
kejayaan datang bukannya mudah

anak peneroka sawit tidak mengalah
dalam kepayahan aku belajar
tekun usaha penat dan lelah
akhirnya kemanisan akan diganjar

Jangan kita malas belajar
kelak rugi kemudian hari
tekun dan sabar terus sejajar
kerna kejayaan sedia menanti

Orang yang malas pasti rugi
hidup bersandar harta pusaka
Bila dewasa menagih subsidi
Bertongkat berjalan terus meminta

Orang cemerlang mencari jalan
Orang tembelang mencari alasan
Orang hebat mencipta peluang
Orang habat mengambil kesempatan

Hidup kita biarlah berjasa
pada diri, keluarga dan negara
Agar hidup tidak binasa
dibumi sendiri tapi sengsara.

Ciptaan: Zulj1979
Tarikh: 25 Februari 2015